Jag sitter en stund vid fontänen på Mariatorget och vilar mig. Det är dags att skriva det allra sista inlägget i mitt bidrag till årets Blogg100. Vid slutet av en process är ögonblicket helt fyllt av innehåll. 

Allt som föregått den här situationen, finns liksom gömt inuti den här. Platsen är marinerad av allt som skett på andra platser, vid andra tidpunkter. Vattnet i fontänen plaskar. Torra frön från askarna runt fontänen blåser runt på marken. Människor sitter på bänkarna runt fontänen och andra passerar förbi. Ett barn i gul jacka fascineras av vattnets rörelse. Jag fångar bilden av det. 

Så flyktigt är vart ögonblick, så fullt av detaljer att se, höra, känna, lukta och smaka på. Att förundras över och svara an på. Lust och olust. Begär och avsmak. Glädje, sorg, ilska, rädsla. Tankar och ord. 

Samtidigt vilar allt i en stilla, tyst uppmärksamhet, min och allt levandes uppmärksamhet. En del kallar det kärlek, andra Gud eller något annat ord ur religionernas vokabulär. Det är svårt att sätta ord på det som är allra viktigast, sannast, närmast hjärtat. Så det passar bra att sätta punkt här.

#blogg100

Kommentera

