Dagen började med strålande sol och klarblå himmel. Det såg jag från balkongen när jag gick ut i pyjamas efter en riktigt lång sovmorgon. Jag behövde vila efter en intensiv arbetsvecka, då jag gått upp tidigt varje morgon. Sen dröjde det tills jag kom ut och då hade det mulnat på, för att plötsligt börja hagla. Jag cyklade i vindjacka och regnbyxor till GIH-badet för att träna. Det haglade samtidigt som solen lyste, ett speciellt ljus blev det. På vägen fotade jag det här:  Konstnären som gjort texten av engångsmuggar, berättar i Östermalmsnytt att han satte upp dem som ett svar på sin pappas fråga: ”När ska du skaffa ett riktigt jobb?” De vita muggarna lyste upp i gråvädret. Jag funderade över vad ett riktigt jobb är och vem som avgör det. Nu i kväll har jag varit på bio och sett ”Eye in the sky” där Helen Mirren spelar överste. Soldat – vad är det för jobb egentligen? Eller att jobba med film, är det ett riktigt jobb? Vad säger du som läser det här?

#blogg100 

 

3 reaktioner på ”Aprilväder och jobb

  1. Min far skulle svara ”fabriksarbete”, det är riktigt jobb. För mig är riktigt jobb när man får lön och betalar skatt, sen får det vara vad det är. 😊

    Liked by 1 person

    1. Intressant. Idag finns så många branscher och varianter både på anställningar och på entreprenörskap, att hela arbetsmarknaden ser totalt annorlunda ut än den gjorde när jag växte upp. Det är svårt att värdera andras arbete, utan att ha prövat själv. Och att sätta ett pris på sitt eget arbete…

      Liked by 1 person

    2. Vi formas mycket av vad våra föräldrar säger och kanske ännu mer av vad de gör. Ju mer samhället förändras, ju mindre stämmer kartan vi en gång fick med oss från skolan och hemifrån. Varken lön eller skatt är självklara i alla jobbsammanhang idag. Det finns många ersättningsformer för arbete, till och med en del varianter som inte beskattas.

      Liked by 1 person

Kommentera

